ארבעת סוגי הלקוחות הנפוצים ביותר בשוק ואיך למכור לכל אחד מהם.

"העמד פנים שלכל אדם שאתה פוגש יש שלט תלוי מסביב לצוואר שאומר: "תן לי להרגיש חשוב". לא רק שתצליח במכירות, אתה תצליח גם בחיים" – מארי קיי אש

נתחיל בשורה התחתונה: לא כל הלקוחות נולדו שווים.

האמת היא, שכל אחד מאיתנו מחליט לבצע רכישה ממניעים שונים, מסיבות שונות ובטווחי זמן שונים לחלוטין. אבל בגלל שרוב האנשים בכלל לא מודעים לעניין הזה, אחת הטעויות הגדולות ביותר של בעלי עסקים ואנשי מכירות, היא שהם מתנהגים לכולם ומנסים למכור לכולם באותה הדרך בדיוק.

לרוב, זוהי הדרך היחידה שהם מכירים.

כשם שכל אמא יודעת שכל אחד מהילדים שלה הוא שונה ומיוחד, עליכם לדעת שגם כל אחד מהלקוחות שלכם הוא כזה. התעלמות מהעובדה הזו, גם אם היא נראית לכם זניחה כרגע, לא רק תפגע בסיכויים שלכם למכור ללקוחות חדשים, אלא גם תהרוס לכם לאט לאט ובזהירות את מערכת היחסים שלכם עם הלקוחות שכבר יש לכם.

כמובן, אנחנו לא יכולים להכיר לעומק כל בן אדם, ולכן עד סוף המאמר הזה אתם הולכים לדעת מהם ארבעת סוגי הלקוחות הנפוצים ביותר בשוק הישראלי, איך לזהות אותם , ואיך למכור לכל אחד ואחד מהם.

ללא היכרות מינימלית עם הסוגים השונים של האנשים, רוב השיחות שלנו עם הלקוחות יתפוררו

יאללה נו, תעשה מחיר!

הסוג הראשון של הלקוחות שתוכלו להיתקל בהם נקראים "רוכשי הדילים".

רוכשי הדילים הם האנשים שרוכשים מוצרים על בסיס המחיר שלהם. זאת אומרת שפחות אכפת להם מהערך של המוצר עצמו, והרבה יותר אכפת להם מהאם הם קיבלו הנחה, האם יש פה דיל טוב או האם הם קיבלו המון דברים ובונוסים בעד מחיר מאוד נמוך.

אתם בטוח מכירים אחד, זה קל. אלה האנשים שבדרך כלל מתעסקים עם קופונים של העיתון, מסתובבים ומחפשים סיילים בקניון או יושבים על האינטרנט ומחפשים את הדיל היומי הבא. ויודעים מה עוד משותף לרוכשי הדילים? כנראה שתמצאו אצלהם הרבה מאוד דברים שהם בכלל לא צריכים ושהם רכשו בגלל שהם היו בהנחה או מבצע.

אז מה לעשות כשאנחנו ניגשים למכירה ומגלים לאחר היכרות קצרה שהלקוח הפוטנציאלי הוא לקוח בדיוק מהסוג הזה? הפיתרון הטוב ביותר הוא לבנות הצעה שנראית כמה שיותר טובה, משתלמת ואטרקטיבית לאדם שעומד מולנו.

לדוגמא: אם אי פעם יצא לכם לבקר בחנות בגדים או בחנות חשמל בבלאק פריידי, בטוח שנתקלתם בהרבה מאוד שלטים של 50%, 60% ואפילו 70% הנחה. אבל אם יש לכם אפילו טיפה של הבנה באיך התחום הזה עובד, אתם יודעים שלרוב שבוע או כמה ימים לפני הבלאק פריידי עצמו מה שעושים בכל החנויות האלה זה פשוט מעלים את המחיר של כל המוצרים בחנות.

חולצה שעלתה 200 שקלים תעלה עכשיו 300, ו"לכבוד הבלאק פריידי" המחיר שלה יורד ל150. למראית עין זו הנחה של 50%. אבל בפועל? הרבה פחות. כמובן אין צורך לציין בכלל שהטריק הזה עובד מעולה בכל מקום בעולם וההוכחה לכך היא כמויות הכסף הבלתי נתפסות שיוצאות בכל חג קניות שכזה.

כאמור- לרוכשי הדילים פחות אכפת מהערך של המוצר שאותו הם רוכשים, והם מקבלים את רוב הסיפוק שלהם מהדיל המשתלם (לפעמים לא באמת) שהם ביצעו. לכן, כשנמכור לרוכש דילים נתמקד פחות ביתרונות של המוצר ובפיצ'רים שלו, והרבה יותר במחיר המדהים ובהזדמנות החד פעמית שהלקוח הפוטנציאלי שמולנו מחפש.

ואגב, בגלל שמוצרים איכותיים מאוד לרוב יקרים מאוד, התעסקות מיותרת ב"כמה המוצר הזה טוב ואיכותי" לרוב תייצר אפקט הפוך ותגרום ללקוח מהסוג הזה להפסיק להקשיב לכם עוד לפני שתגיעו למחיר.

מה שרוכשי הדילים רוצים לדעת ולשם הפוקוס שלנו תמיד הולך הוא "האם יש פה דיל טוב". אם כן, הם בפנים.

רוכשי דילים? רק תנו להם מבצעים

תן לי להתבשל עם זה איזה שבוע. בסדר?

הסוג הבא והשני של הלקוחות הפוטנציאלים נקרא "רוכשים קשים"

כשמם כן הם, מאוד מאוד קשה למכור ללקוחות מהסוג הזה, וסביר להניח שהם יהפכו את חייכם לגיהנום עלי אדמות לפני שהם יחליטו להוציא את הארנק (בניגוד לרוכשי הדילים אגב שהם מאוד אימפולסיביים).

הרוכשים הקשים הם האנשים שלא משנה כמה אינפורמציה תספקו להם, לא משנה כמה תניעו אותם לפעולה ולא משנה כמה אתם הולכים לקראתם – הם פשוט לא קונים. אנשים מהסוג הזה הם האנשים שיאתגרו אתכם, יתחכמו איתכם, יתווכחו איתכם וזה בדיוק העניין: הרוכשים הקשים אוהבים קרבות טובים.

זו הסיבה שכשמדובר ברוכשים הקשים, ההמלצה שלי תהיה להציב להם עובדות, לא לתת להם לגרור אתכם לויכוחים ולמנוע מהם את התענוג שבקרב מולכם. ושימו לב שגם אם בסופו של דבר הם הופכים ללקוחות משלמים, הרוכשים הקשים עדיין שואבים מכם המון המון זמן ואנרגיה. לכולנו יש או היה פעם לקוח כזה. 

במקרה כזה, ובמיוחד אם אתם כבר מקבלים לקוחות כאלה, הייתי ממליץ לכם לשאול את עצמכם: האם אני רוצה בעסק שלי לקוח ששואב לי זמן ואנרגיה? בהנחה שהתשובה היא לא, פשוט תפסיקו לקבל אותם! אני פוסל אנשים כאלה על הסף כבר שנתיים וזו חד משמעית אחת ההחלטות הכי טובות שעשיתי בעסק שלי. שום סכום כסף שבעולם לא שווה את זה.

הרוכשים הקשים הם מיוחדים בגלל שהם כנראה הסוג היחידי של הלקוחות שכבר בזמן המשא ומתן (במידה וזיהיתי שהם שואבים ממני יותר מידי כוחות) הייתי משאיר לגמרי מחוץ לעסק שלי. תנו למתחרים שלכם להתמודד איתם, זה עדיף.

נ.ב: תעשו חושבים עם עצמכם ותלמדו להבין בין רוכש קשה שרק מצריך קצת סבלנות בתחילת התהליך (שזה דבר הגיוני לחלוטין) לבין רוכש קשה שאוהב להתווכח ושואב מכם אנרגיות.

אתם לא רוצים לקוחות ששואבים מכם זמן ואנרגיה

רק רגע, אני משווה מחירים.

הסוג השלישי של הלקוחות שתצטרכו להתמודד איתם בשטח הם ה"רוכשים החכמים".

הרוכשים החכמים הם לקוחות מאוד מיוחדים מהסיבה הפשוטה שהם מהצד האחד כן קונים על בסיס ערך, אבל מהצד השני הם גם צרכנים מאוד מאוד נבונים (משמע משווים מחירים, מתייעצים, עושים חקר שוק וכו')

מהסיבה הזו, הדבר שאתם הכי לא רוצים לעשות לרוכשים החכמים זה ללחוץ עליהם לקנות / להגיד להם מה ההחלטה שהם צריכים לקבל. אל תגידו להם: "אתה בטוח צריך זה!" או: "את חייבת לקנות את זה!" כי זה הדבר שהכי מוציא אותם מדעתם. התהליך שאתם רוצים לעבור עם הרוכשים החכמים הוא תהליך שבו הם מגיעים למסקנה שהם רוצים לרכוש את המוצר / השירות שלכם בעצמם. איך עושים את זה? ובכן, מילת המפתח כאן היא "אינפורמציה".

אינפורמציה מדוייקת ומקצועית המדגישה איך המוצר או השירות שלכם פותר את הבעיה של הרוכשים החכמים בצורה הטובה ביותר היא הדרך המושלמת להגיע ללב שלהם. הצגה כמו: "זה מה שאתם מחפשים, זה מה שזה עושה וככה זה פותר לכם את הבעיה הנוכחית שלכם" תהיה מצויינת.

דבר נוסף שמאוד חשוב להכניס בשיחה עם הרוכשים החכמים הוא החסרונות ונקודות התורפה של המוצר שלכם. הרוכשים החכמים יודעים שאין דבר כזה מוצר מושלם, אבל שאתם פורשים בפניהם את החסרונות של המוצר שלכם בצורה לוגית שגם נותנת להם מענה, אתם בונים מולם המון אמינות ופותרים את אחת ההתנגדויות הכי חזקות שלהם.

ולגבי המחיר, במידה והוא יקר מהממוצע בשוק גם עליו מומלץ לדבר ולהסביר ש: "נכון, המוצר שלנו קצת יקר מהממוצע בשוק או ממה שאתם רגילים לשלם עליו, אבל אלה הסיבות וזו סיבה ששווה לכם להשקיע עוד X כסף וליצור תוצאה הרבה יותר טובה.

בקיצור: לא להעלים נקודות תורפה או התנגדויות מתחת לפני השטח אלא להעלות אותן ולפתור אותן בראש של הרוכשים החכמים בצורה עניינית, מקצועית והגיונית. מעבר לזה: תנו להם את המרחב והשקט לקבל את ההחלטה שלהם בעצמם.

ככה זה נראה אצל הרוכשים החכמים

אני רוצה את הכי טוב שיש לך, לא משנה מה המחיר.

הסוג הרביעי והאחרון של הלקוחות נקראים ה"רוכשים הזורמים".

הרבה אנשים יגידו לכם ובצדק שהרוכשים הזורמים הם הלקוחות הכי טובים שיש ושהם הכי אוהבים למכור להם. הסיבה היא שהם פשוט קונים את ההכי טוב שיש, בלי להתפשר ולרוב בלי להסתכל על המחיר.

הרוכשים הזורמים הם אנשים אמידים שאוהבים לנצל את היכולות הכלכליות שלהם ולהשתמש בכסף שיש להם כדי לעזור לעצמם. שאתם ניגשים למכור לאדם כזה ובהתחשב בעובדה שהמחיר לא משחק כאן תפקיד, תשאלו את עצמכם בראש: "איך אני יכול/ה להפוך את החיים של הבן אדם הזה לקלים יותר ואיך ואיפה אני יכול/ה לחסוך לו זמן או אנרגיה?". בגלל שכסף כבר יש להם, אלה בדרך כלל הפרמטרים שאותם הם מודדים ואותם אתם גם צריכים להדגיש במהלך המכירה / במהלך המשא ומתן.

דבר נוסף שיכול להיות מאוד רלוונטי אליכם  במידה ואתם מוכרים מוצרים או שירותים פיזיים הוא שהמון מהרוכשים הזורמים קונים ביוקר במטרה לייצר לעצמם סטטוס מסויים של יוקרה. אף אחד לא באמת צריך שעון ב100,000 שח או עיפרון ב10,000 דולר… אבל הרוכשים הזורמים הרבה מאוד פעמים עושים את זה כדי להרשים אנשים אחרים או אפילו את החברים שלהם.

חשוב לזכור שבניגוד לרוכשי הדילים אם תשבו מול רוכש זורם ותספרו לו כמה הדיל שהוא קונה שווה וכמה כסף הוא חוסך הוא יקום ויעזוב את החדר. הוא לא רוצה זול, הוא רוצה את ההכי טוב שיש לכם להציע לו. למעשה, אם תשבו ותספרו לרוכש הזורם כמה המוצר או השירות שהוא רוכש עכשיו קצת יקר וממש לא מתאים לכל בן אדם יש סיכוי הרבה יותר גדול שהוא יקנה מכם.

אם נתקלתם ברוכש זורם תנו לו את ההכי טוב שיש, הוא ידע להעריך את זה

למי אתם באמת רוצים למכור? הכוח שבהחלטה

יש לנו מולנו רוכשי דילים, רוכשים קשים, רוכשים חכמים ורוכשים זורמים.

אחת ההחלטות החשובות ביותר שאתם יכולים לקבל בעסק שלכם היא: לאיזה סוג / סוגים מהלקוחות הפוטנציאלים האלה אתם באמת רוצים למכור? אילו לקוחות הכי מתאימים לכם ולעסק שלכם?

אף אחד לא יכוון לכם אקדח לראש ויכריח אתכם לקחת את הכסף שלו. אתם האנשים היחידים והבלעדיים שקובעים איזה אנשים ולקוחות נכנסים לעסק שלכם ואיזה נשארים בחוץ והולכים להציק למתחרים שלכם.

יש לכם הרבה רוכשי דילים והרבה רוכשים קשים בעסק?
ברכותיי, אתם אלה שקיבלתם אותם והכנסתם אותם פנימה.

אם זה המצב ובמידה וזה מפריע לכם, מה שאני רוצה שתעשו זה שתחשבו על הדבר הבא: "למה שלא נכוון את השיווק, המיתוג והמוצרים שלנו לאנשים שמעריכים את הערך שאנחנו נותנים ומוכנים לשלם את המחיר בעבור הידע, הנסיון והתוצאות שאנחנו מספקים?"

כדי לחסוך זמן ואנרגיה וכדי לעשות הרבה יותר כסף – חשוב ללמוד איך למכור.
אבל לא פחות חשוב, צריך ללמוד למי למכור.
וזה דבר שאני אשמח שתקחו מהמאמר הזה.