"אני לא סובל קיצורי דרך בעסקים שלי. אנשים חולמים על צעדי ענק ועל החלטות גדולות, אבל הדברים לא עובדים כך. כל תהליך מורכב מסדרה של החלטות נכונות וההצלחה מן היכולת להתמיד בהן לאורך זמן" – מיטשל גולדהאר
בעולם עם כל כך הרבה מידע שמסתובב ללא כל רסן, יש היום עשרות טכניקות שונות ומשונות לצמיחה ולשיווק באינסטגרם. רובן המכריע – הן בולשיט. מי מכם שעוקב אחריי כבר תקופה, היה מצפה שהמאמר הראשון שלי על הרשת החברתית המדהימה הזו יהיה על אחת מהן. ובכן, מסתבר שאני אוהב להפתיע, אז לא.
אינסטגרם כשלעצמה היא אחת הרשתות החמות והטובות בעולם לשיווק כל סוג של עסק. הבעיה מתחילה כשאנשים מנסים לקצר את הדרך ומשתמשים בטקטיקות מוזרות שהם רואים ברחבי האינטרנט במטרה לחסוך בזמן וכסף. דבר שחד משמעית שמתנקם בהם אחר כך. מעורבות ששואפת לאפס זה עוד סביר, אבל מחיקה של חשבונות עם אלפי עוקבים, חשבונות פרסום מושבתים ואפילו תביעות הן חלק מהדברים הפחות נעימים שיכולים לקרות כתוצאה מהשימוש בשיטות האלה.
לכן, במאמר הקרוב, אתם הולכים לגלות מהן ארבעת העצות הגרועות והמזיקות ביותר שאני שמעתי על אינסטגרם בשנים האחרונות ולאורך המחקר העמוק שערכתי על שיווק ברשת. בחלק מהן השתמשתי בעצמי כשהייתי חסר ניסיון ובחלקן התלמידים או הלקוחות שלי השתמשו (לפני שהם הגיעו אליי כמובן), אבל המשותף לכולן הוא שאני יודע להצביע באופן ודאי על הנזק שהן עושות גם לחשבון האינסטגרם וגם למוניטין המקצועי שלכם בטווח הארוך. שנתחיל?
עצה גרועה מספר 1 - לקנות עוקבים:
ההצדקה הנפוצה ביותר שעולה בראש של אלה שקונים עוקבים
היא ש: "רציתי לייצר הוכחה חברתית לעמוד"
על פניו זה נכון. אנשים שנכנסים לעמוד עם הרבה עוקבים באמת נוטים להתרשם מהמספר היפה שיש למעלה. מה שכן, מהצד השני של העניין, כשאתם קונים עוקבים אתם פוגמים משמעותית באמון של אינסטגרם ושל פייסבוק מול העסק שלכם.
חוסר האמון הזה גורם לחשיפה אורגנית נמוכה, אבל גם בסופו של דבר לתוצאות לוקות בחסר בפרסום הממומן.
בנוסף, כשאתם קונים עוקבים אתם לוקחים סיכון בחסימה של העמוד שלכם. זה לא קורה מיד, אלא כרעם ביום בהיר. באמת הייתם רוצים שכל העבודה הקשה שאתם משקיעים בתוכן תלך לפח?
אה, ודבר אחרון: אנשים לא טיפשים. אם יש לכם 12,000 עוקבים אבל 37 לייקים אפשר להצביע כמעט בוודאות על זה שקניתם אותם. כשאתם מוכרים סוג כלשהו של שירות אתם מוכרים את עצמכם כמותג, לא רק את המוצר. הייתם קונים יעוץ מ"האיש הזה שקנה עוקבים"?
אני לא, זה מיתוג גרוע.
וכשהלקוח הפוטנציאלי שלכם יעשה בדיקה ויגלה שקניתם עוקבים, הוא יאבד הרבה מאוד מהאמון שהיה לו בכם.
מה האלטרנטיבה?
ליצור תוכן איכותי עם ערך מוסף לקהל שלכם בכמה וכמה מדיומים שונים (אינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב, בלוג)
ולבנות סביבכם קהילה חזקה שאוהבת אתכם, את התכנים שלכם ואת המוצרים שלכם
עצה גרועה מספר 2 - לעשות / להשתתף בהגרלות:
אני לא מאשים אתכם, הגרלה באמת נשמעת כמו דרך מצויינת ליצור מעורבות וחשיפה לעמוד שלכם ולפעמים היא באמת כזו. הבעיה המרכזית היא הפעמים שבהן היא ההפך מאפקטיבית, ההפך מרווחית וגורמת לכם ולעסק שלכם נזק בטווח הארוך. מתי זה קורה? שני מקרים:
1. שאתם לא יודעים לקבוע את הפרמטרים הנכונים להגרלה
או 2. כשאתם משתתפים בהגרלה עם פרמטרים שלא נכונים עבורכם.
אני אסביר:
רוב בעלי העסקים / הגופים שמארגנים הגרלות המוניות יוצרים כל אחת מסיבותיו האישיות הגרלות עם סף כניסה מאוד מאוד נמוך. משמע: מאוד קל להשתתף בהגרלה. בטווח הקצר זה נראה טוב, במיוחד אם הפרס שווה הרבה כסף, אבל בטווח הטיפה ארוך יותר אנחנו רואים באופן גורף שהרבה מאוד מהאנשים שהגיעו אליכם לעמוד או יורידו לכם עוקב או לא ייצרו מעורבות בתוכן.
יודעים מה קורה כשיורדים לכם עוקבים באופן קבוע + בו בזמן יש לכם בפוסטים מעורבות ששואפת ל0? ניחשתם נכון!האלגוריתם של אינסטגרם ופייסבוק מבין שיש לכם תוכן זבל שאף אחד לא רוצה לצרוך (גם אם זה לא המצב), מוריד לכם את החשיפה האורגנית ואת התוצאות בפרסום הממומן ודופק לכם את העמוד לכל החיים. נכנסתם לרשימה השחורה.
מה האלטרנטיבה?
לתת פרס שמתאים באופן ספציפי לקהל היעד שלכם (לא אייפון 11) ולקבוע פרמטרים שיימשכו את האנשים המתאימים. בנוסף, לעשות הגרלה רק לאחר שיש לכם בסיס של תוכן ועוקבים איכותיים.
מעבר לזה, אם אתם לא רוצים לקבל תביעה מפייסבוק מומלץ שתקראו את התנאים וההנחיות של אינסטגרם בנוגע להגרלות. האם ידעתם שאתם חייבים לציין שחור על גבי לבן שלאינסטגרם עצמה אין שום חלק בהגרלה שלכם? ובכן, אני מניח שלא ידעתם.
ואם דיברנו
חשבתם איך אתם הולכים להגן על עצמכם משפטית?
האם כתבתם תנאים והנחיות להגרלה של עצמכם?
האם חשבתם וכתבתם מי יכול להשתתף בה?
אם אני גר באוסטרליה (אזור זמן אחר) לפי איזה אזור זמן אני מקבל את המועד האחרון להשתתפות? ואם זכיתי, מי משלם את המשלוח לאוסטרליה במידה וזה מוצר פיזי?
יש כאן המון משתנים שכדאי לחשוב עליהם לפני שאתם בכלל עולים לאוויר, על מנת להימנע מכאב ראש בסוף.
זו הסיבה שאני אומר שמי שאומר לכם לעשות הגרלות נותן לכם עצה גרועה.
לא כי הן לא עובדות. אלא כי הוא אומר לכם מה לעשות, לא איך לעשות
עצה גרועה מספר 3 - לנהל את העסק מחשבון פרטי ולא עסקי:
אני באופן אישי סוג של מאוהב באפשרויות שיש בחשבונות העסקיים של פייסבוק. מעבר לעובדה שאפשר לעשות פרסום ממומן, להשתמש בסטטיסטיקות ובנתונים שאינסטגרם נותנת ולמכור דרך החנות של אינסטגרם רק דרך עמודים עסקיים, פייסבוק הכניסה לקריאייטור סטודיו שלה אופציה לתזמן פוסטים לאינסטגרם בלי להשתמש באפליקציות צד שלישי שגורמות נזקים וזה פשוט מדהים.
יש הרבה מאוד אנשים שטוענים שחשבון עסקי מוריד את החשיפה האורגנית.
קודם כל – בדקתי את זה – וזו שטות.
אבל מעבר לזה, גם אם זה באמת נכון, הייתרונות גוברים בגדול על החסרונות. להשתמש באינסטגרם בלי עמוד עסקי זה כמו לנהוג עם מטוס סילון על הכביש ולהגיד שזה חסכוני בדלק. למה שתעשו את זה אם אתם יכולים לעוף הרבה יותר מהר?
עצה גרועה מספר 4 - חייבים להעלות פוסט כל יום כדי להצליח:
רק כדי להבהיר: אני לא נגד להעלות פוסט בכל יום. אני בעצמי מעלה תוכן כמעט ב5 מתוך 7 ימים בשבוע.
אני נגד מי שאומר לכם שזו חובה.
אתם לא עובדים ביצירת תוכן, אתם בעלי עסקים. המטרה שלכם היא להשקיע מינימום זמן עבור תוצאה מקסימלית
והשיווק שלכם ממש לא יקום ויפול על פוסט כל יום.
אבל אני אגיד יותר מזה: כנראה שאם תעלו פוסט כל יום ייגמרו לכם תוך חודש הרעיונות ותתייאשו. אני מעדיף שתעלו 2-3 פוסטים בשבוע, אבל בהתמדה ובעקביות. לי כבר יש עובדים בעסק, כל עוד אתם אלה שיוצרים את התוכן, ליצור פוסט איכותי כל יום זו משימת התאבדות.
בקיצור
תחליטו על כמות שנוחה לכם, צרו פוסטים וסרטונים ברמה גבוהה ותהיו עקביים.
טיפ בונוס: אם אתם לא מעלים פוסטים, תפעילו את הסטורי. זה יאותת גם לעוקבים שלכם וגם לאלגוריתם של אינסטגרם שאתם פעילים באופן יום יומי.
**************
אני לא יודע אם שמתם לב… אבל הדבר המרכזי שמשותף לארבעת העצות הגרועות האלה הוא פשוט: כולן נובעות מעצלנות ומרצון לעשות קיצורי דרך. אני מעודד אתכם להפסיק כבר את התופעה הזו, היא לא מובילה לשום מקום טוב. במקום להתמקד במספר העוקבים, הלייקים או החשיפות שלכם, אני מציע לכם להתמקד על שני פרמטרים:
1. לכמה אנשים עזרתי?
2. כמה רווח יצרתי?
הם אלה שבאמת יקדמו אתכם.